Jak analizować konkurencje za pomocą facebooka
Jeśli chcesz poznać strategie i kierunek działań Twoich konkurentów, to podążaj za ich budżetami marketingowymi.
Jednym z najlepszych sposobów analizy konkurencji jest poznanie ich klientów oraz zrozumienie ich decyzji zakupowych. Badania grupy docelowej związane są z koniecznością alokacji sporych kapitałów finansowych, czasu i pracy. Nie dla każdego przedsiębiorcy te działania będą dostępne. Dla micro przedsiębiorców i marketerów z firm sektora MŚP świetną alternatywę stanowi analiza płatnych reklam w mediach społecznościowych. Obrazują ona istotne dla konkurencji obszary, w które inwestują środki pieniężne.
Czego dowiesz się o swoich konkurentach na podstawie reklam w serwisie Facebook
1) Do kogo kierowane są komunikaty reklamowe?
2) Na jakie usługi i produkty kieruje popyt Twoja konkurencja?
3) Jakie działania wizerunkowe podejmuje Twoja konkurencja?
4) Jaki brand voice przyjmują Twoi konkurencji?
Jeśli chcesz poznać strategie i kierunek działań Twoich konkurentów, to podążaj za ich budżetami marketingowymi.
Określenie grupy odbiorców reklam konkurencji jest jedną z podstawowych informacji w analizie. Dostarczenie tych danych jest niezmiernie proste. W przypadku, gdy mamy wyświetlaną reklamę konkurenta w naszym newsfeedzie wystarczy kliknąć przycisk “Dlaczego widzę tę reklamę”
Na Twoim ekranie wyświetli się okno z podstawowymi informacjami o sposobie targetowania danej reklamy. W wielu przypadkach doświadczeni marketerzy dostrzegą jednak błędy w opracowanych kampaniach konkurentów. Najczęstszym z nich jest zbyt szeroki zakres zainteresowań grupy odbiorców, co w konsekwencji zmniejsza docieralność do trzonu właściwych grup docelowych.
Jeśli chcesz poznać strategie i kierunek działań Twoich konkurentów, to podążaj za ich budżetami marketingowymi.
Jeżeli zależy Ci na posiadaniu wglądu do wszystkich aktywnych reklam Twoich konkurentów to Facebook Ads Library jest narzędziem wręcz stworzonym dla Ciebie. Udostępnia on wgląd do reklam emitowanych na Facebook, Instagram, Messenger oraz Audience Network. Narzędzie uruchamiane jest w przeglądarce stron internetowych, link:
Wykorzystując Facebook Ads Library poznasz:
- Ilość emitowanych obecnie reklam konkurentów
- Rodzaj wykorzystywanych zestawów reklam
- Strony lądowania reklam CPC
- Miejsca, w których emitowane są reklamy konkurentów
- Daty rozpoczęcia emisji reklam konkurentów
- Wykorzystane kreacje graficzne do reklam konkurentów
Facebook Ads LIbrary może również posłużyć jako źródło do pozyskiwania danych do dekodowania strategii marki konkurentów. W pierwszej kolejności odczytamy, co konkurenci komunikują do swojej grupy docelowej. W drugim etapie warto zbadać, jak to robią. Tu z pomocą przyjdzie nam analiza kreacji zestawów reklamowych, która poinformuje nas o:
- Palecie kolorystycznej przyjętej przez konkurenta – warto ją zweryfikować z pomocą materiałów o psychologii kolorów,
- Obowiązującym brand voice marki (głos marki) – charakter elementów werbalnych contentu, np. sposób, jakie hasła wykorzystuje konkurent wezwaniu do działania (przyciski Call To Action),
- Dobranych dla grupy docelowych form contentu,
- Jakości wykonania dostarczanego contentu (fotografie, grafiki, materiały video i audio).
Dotarliśmy do końca!
Mam nadzieje, że napisany przez mnie artykuł okaże się dla Ciebie i Twojego zespołu pomocny i będzie stanowił inspiracje do zbadania poczynań Twojej konkurencji.