fbpx
Header

Targetowania – jak docierać do kluczowych klientów na Facebooku?

Właściwy dobór grup docelowych i celne targetowanie reklam jest jednym z głównych czynników sukcesu kampanii.

W trakcie spotkań z klientami, podczas rozmów na panelach dyskusyjnych i w trakcie dyskusji na spotkaniach networkingowych niemal zawsze pada w moim kierunku pytanie, co według mnie wpływa na skuteczność kampanii marketingowych.  Pierwszą odpowiedź, która niemal zawsze przychodzi mi do głowy jest – właściwe targerowanie komunikatu. Możemy mieć świetną kreację graficzne, przygotowany tekst przez najlepszego copywritera, video niczym z produkcji Marvela, ale jeśli nie nakierujemy reklam do właściwych grup, to nie mamy co liczyć na osiągnięcie ustalonych celów marketingowych.

Dlaczego targetowanie reklam jest tak istotne?

  • Uściślasz komunikacje wyłącznie do osób, które realnie mają potencjał zostać odbiorcą Twoich produktów i usług
  • Tworzysz grupy na podstawie Buyer Persony (profil idealnego klienta)
  • Dobierasz grupy właściwe dla poszczególnych etapów lejków sprzedażowych
  • Wykluczasz niepożądane grupy odbiorców
  • Nie przepalasz budżetu marketingowego

Targetowanie reklam to nic innego jak określanie grupy odbiorców, do których powinny dostać dostarczone Twoje komunikaty. Uściślenie person wchodzących w skład grupy możesz dokonać poprzez wprowadzenie do Managera Reklam Facebook określonych kryteriów. Zanim to uczynisz wrócić do dokumentów strategicznych Twojej marki. Przed przystąpieniem do targetowania warto sprawdzić, jak scharakteryzowałeś Buyer Personę i do jakich osób chcesz dotrzeć. Z doświadczenia wiem, że opracowywanie reklam opierając się o dokumentacje strategii marki,  strategi marketingowej i strategii komunikacji maksymalizuje wyniki kampanii.

Targetowanie reklam poprzez zawężanie zbiorowości

Jednym z podstawowych sposobów na właściwe targetowanie reklam jest zawężanie ogólnej populacji skupionej wokół danej tematyki. Umożliwia nam to uściślenie grupy do dużo bardziej sprecyzowanej zbiorowości i ograniczenie ryzyka przepalania budżetu. Zawężenia reklam można dokonywać poprzez dobór płci i wieku odbiorców oraz uwzględniając:

  1. Dane demograficzne (w tym wykształcenie, dochody finansowe, wydarzenia z życia, branże, rodzicielstwo, status związku)
  2. Zainteresowania (bardzo szeroka kategoria uwzględniająca niemal każdy aspekt życia społecznego)
  3. Zachowanie (w tej kategorii zostają uwzględnione aktywności cyfrowe, nawyki zakupowe, sposób podróżowania, obchodzący rocznie urodzin, osoby zainteresowane wydarzeniami, poglądy polityczne).

Przykład:

Na potrzeby prezentacji sposobów zawężania grup przyjmujmy, że zajmujesz się marketingiem w sieci 4-gwiazdkowych hoteli. Dyrekcja zdecydowała, że podejmie się organizacji własnych spotkań networkingowych w Warszawie. W agendzie pierwszego bezpłatnego wydarzenia dowiedziałeś się, że ma ono dotyczyć męskiej elegancji i zasadom jej stosowania w biznesie. Twoim zadaniem jej jest promocja eventu, zarówno wśród osób potencjalnie najbardziej zainteresowanych tematyką wydarzenia. 

Analizujesz, że przedsiębiorcy, kadra zarządzająca i menadżerzy średniego szczebla zamieszkujący Warszawę i jej okolicę do 30 kilometrów będą właściwą grupą docelową. Zauważasz jednak, że grupa jest zbyt liczna i zbyt ogólna. Występuje również ryzyko, że reklama trafi do przedsiębiorców, którzy bagatelizują dobry ubiór i nie interesują się etykietą w biznesie.

W tym momencie warto zawęzić zbiorowość, np. wykorzystując zainteresowania. Kryterium, jakie obrałeś to osoby z polubieniami fanpage znanych marek eleganckich marek dedykowanych dla mężczyzn (np. Baume & Mercier, Vistula, Bytom, Miler Menswear, Maurice Laxroix, IWC, Wólczanka, Massimo Dutti, Kazar, Balamonte, Albert Riele). 

Na tym etapie wybrałeś szerokie spectrum marek, zawierają różne kategorie produktowe (odzież, obuwie, akcesoria, galanteria i zegarki) oraz występują w dwóch segmentach (marki premium i luksusowe). Dzięki temu zawęziłeś grupę do osób sympatyzującymi z producentami dóbr wychodzących w stronie potrzeb osób dbających o właściwy wygląd swoich formalnych stylizacji i smart casual.

Nadal jednak nie wiesz, ile z tych osób jest skłonnych poświęcić swój czas na uczestnictwo w wydarzeniu. W tej fazie targerowania warto uściślić grono do osób, które w swoich zainteresowaniach posiadają wydarzenia (konferencje, szkolenia,  śniadania biznesowe, eventy sportowe i networkingowe).

Poprzez zawężenie trafisz do reprezentantów grup przedsiębiorców i kadry średniego i wysokiego szczebla, którzy z najwyższym prawdopobieństwem nie ominą Twoich reklam wydarzenia networkingowego o modzie męskiej. 

Targetowanie reklam poprzez wykluczanie ze zbiorowości 

Funkcja “Wyklucz” w Manadzerze Reklam znajduje się w sekcji “Szczegółowe opcje targetowania”. Najczęściej jest wykorzystywana do usuwania błędów nakładania się grup odbiorców. Dla wielu doświadczonych specjalistów jest również możliwością do lepszego zawężania grup, celem wydobycia jeszcze wyższych wyników. Opcja umożliwia wyeliminowanie ze zbiorowości osoby, które spełniły co najmniej jeden warunek wykluczenia (lub jego wariacje).

Przykład:

Do prezentacji funkcji wykluczania wykorzystamy poprzedni case, w którym jesteś odpowiedzialny za promowanie pierwszego wydarzenia networkingowego w Hotelu. Po wykonaniu czynnościami zawężania grup na Facebooku otrzymałeś zbiorowość liczącą ….. .

Z opinii branżowych kolegów, którzy organizowali już takie wydarzenia, dowiedziałeś się, że bardzo istotnej rzeczy. Na bezpłatne spotkania biznesowe chcą dostać się wszelakiej maści akwizytorzy i sprzedawcy MLM, którzy podczas networkingu mają okazje nachalnie wciskać Twoim gościom posiadane produkty i usługi. Niestety psuje to atmosferę wydarzenia i wizerunek organizatora.

Uniknąć informowania o wydarzeniu reprezentantów środowiska MLM możesz poprzez ustawienie, kryteriów, po których te osoby będą odnajdywane i wykluczane ze zbiorowości. Odejmujesz więc wszystkie osoby posiadające w zainteresowaniach MLM i lubiące profile wszystkich sieci MLM oraz mówców motywacyjnych głoszących teorie o osiąganiu dochodów pasywnych bez wychodzenia z domu i bez inwestowania własnych pieniędzy. W ten sposób z bardzo wysokim prawdopodobieństwem  pozbędziesz się osób parających się nachalną sprzedażą niezależnie od okoliczności, w jakich się znajdują i z kim rozmawiają.

Czy to jedynie możliwości?

Nie. Menadżer Reklam serwisu Facebook umożliwia dodatkowo ustawianie reklam remarketingowych, tworzenie grup niestandardowych odbiorców, wykorzystywanie geolokalizacji oraz wgrywanie własnych baz z danymi osobowymi. Pozwólcie, że z racji obszerności tych funkcjonalności opisze je szczegółowo w kolejnych artykułach. 

Autor

Radosław Ślężak

CMO

Strateg sprzedażowych i wizerunkowych kampanii marketingowych. Swoją przygodę z marketingiem rozpoczynał 7 lat temu w obszarze content marketingu. W agencji Flashybrands Studio odpowiada za opracowania i wdrożenie działań komunikacyjnych dla klientów.

    Pozostańmy w kontakcie

    Flashybrands Studio Sp.zo.o.

    Google Ads

    Facebook Ads

    Social media